programowanie

Scratch jest graficznym językiem programowania, opracowanym przez grupę Lifelong Kindergarten w Massachusetts Institute of Technology. Jest on przeznaczony dla dzieci, które – w dużym skrócie – mogą przeciągać i łączyć bloki kodu, tworząc szereg programów, w tym animacje, opowiadania, instrumenty muzyczne i gry.

W Scratch programowanie ma być zabawne, edukacyjne i proste w nauce

Posiada narzędzia do tworzenia interaktywnych opowieści, gier, dzieł sztuki, symulacji i innych, za pomocą programowania blokowego.

Scratch ma nawet własny edytor farb i wbudowany edytor dźwięku. Użytkownicy programują w Scratch, przeciągając bloki z palety bloków i dołączając je do innych klocków, tak, jak puzzle. Struktury wielu bloków nazywane są skryptami. Ta metoda programowania (budowanie kodu za pomocą bloków) jest określana jako programowanie metodą „przeciągnij i upuść „. Scratch umożliwia dzieciom poznanie koncepcji kodowania i tworzenie interaktywnych projektów bez potrzeby uczenia się tekstowego języka programowania.

Oznacza to, że nauka nie będzie spowolniona przez ich brak umiejętności posługiwania się klawiaturą lub niezdolność do zapamiętywania skomplikowanego kodu. Scratch jest używany w wielu szkołach jako część programu nauczania. Jest darmowy, a dzieci mogą go używać w domu, a także w Code Club. Kiedy dzieci będą gotowe, będą mogły wypróbować języki tekstowe, takie jak HTML i CSS lub Python, ale na początek mają mnóstwo okazji do rozwinięcia przydatnych umiejętności w Scratchu.

dziecko programuje

W projektowaniu tego języka głównym priorytetem twórców było uczynienie języka i środowiska programistycznego prostymi, intuicyjnymi i łatwymi do nauki przez dzieci, które nie miały wcześniejszych doświadczeń programistycznych.
Istnieje silny kontrast między potężnymi funkcjami multimedialnymi a wielowątkowym stylem programowania i raczej ograniczonym zakresem języka programowania Scratch. Interfejs użytkownika dla środowiska programistycznego Scratch dzieli ekran na kilka paneli: w środku znajduje się paleta bloków, po prawej obszar skryptów, a po lewej lista scen.

Paleta bloków zawiera fragmenty kodu, które można przeciągać do obszaru skryptów z palety w celu tworzenia programów. Aby paleta nie wyświetlała wielu bloków i była łatwa w użyciu, jest podzielona na 10 grup bloków: ruch, wygląd, dźwięk, pióro, sterowanie, zdarzenia, wykrywanie, operatory, zmienne i wiele bloków.

Motto Scratch brzmi „Marz, programuj, dziel się”. Jest to zgodne z podstawową zasadą tworzenia projektu: pojawia się pomysł („Imagine”), programuje się go w Scratch („Programuj”), a następnie publikuje go w społeczności („Dziel się”). Od czasu wydania Scratch 2.0 motto jest znacznie mniej widoczne na stronie; na pierwszej stronie nie ma już hasła, ale opis tego, czym jest Scratch.

ScratchJr., to język programowania oparty na Scratch, który wykorzystuje wizualnie skoncentrowane treści, aby wprowadzić dzieci w wieku od 5 do 7 lat do świata programowania. Został opracowany przez niektórych członków zespołu Scratch i jest dostępny na iOS i Android jako aplikacja mobilna.

Scratch może być używany online w przeglądarce internetowej lub pobrany i używany w trybie offline. Każda z tych metod ma swoje wady i zalety. Korzystanie z edytora online nie wymaga instalowania żadnego dodatkowego oprogramowania i oznacza, że ​​dzieci będą mogły zawsze korzystać z najnowszej jego wersji. Oznacza to również, że dzieci mogą uzyskać dostęp do projektów startowych Code Club, klikając link, zamiast ściągać projekty startowe, a następnie je otwierać.

scratch programowanie

Dzieci korzystające ze Scratch mogą również udostępniać swoją pracę i uczestniczyć w Społeczności podczas korzystania z edytora online. Edytor internetowy wymaga stałego połączenia z Internetem w celu zapisania pracy, a edytor offline może okazać się lepszym wyborem, jeśli może to stanowić problem. Niektóre projekty Code Club mają projekt początkowy zawierający zasoby. Podczas pracy z edytorem online, dzieci używają krótkiego adresu URL, aby wczytać projekt startowy w Scratch.

Przeglądając instrukcje online, wystarczy kliknąć link w dokumencie. Dzieci korzystające z konta użytkownika mogą kliknąć „Remiks”, aby uzyskać własną kopię projektu. Dzieci bez kont zawsze będą mogły pobrać zmodyfikowaną kopię projektu (możliwe jest również korzystanie z wersji Scratch online bez kont użytkowników, pod warunkiem, że dzieci będą zapisywać swoje prace w sieci lokalnej lub na dysku flash USB). Podczas korzystania ze Scratch online, dzieci mogą zapisywać swoją pracę w Internecie.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here